19 March 2015
Defence and Space

Airbus Defence and Space selects Arianespace to launch EDRS-C Satellite

Airbus Defence and Space and Arianespace  executives signing launch services contract of EDRS-C
Summary

The second SpaceDataHighway stationary satellite will be launched on Ariane 5 built by Airbus Defence and Space

Airbus Defence and Space and Arianespace have reached an agreement for the launch of EDRS-C which is the second geostationary satellite of the SpaceDataHighway system. The launch is scheduled for the first quarter in 2017.EDRS-C will increase the system capacity and provide redundancy for the SpaceDataHighway. Its orbital position will be 31 East.

Like optical fibre on Earth, the EDRS system, which is also referred to as SpaceDataHighway, will provide laser communications in Space with data rates of up to 1.8 Gigabits per second. The SpaceDataHighway will provide near-real-time data transfer from Earth observation satellites, drones or aircrafts to Earth via Geostationary communication satellites. It will be able to download faster, with shorter latency and in a secure way, larger volumes of image data, helping to improve environmental and security monitoring, disaster response and crisis management.

EDRS-C is a dedicated satellite, unlike EDRS-A which is a hosted payload on the EUTELSAT 9B satellite. EDRS-C will carry amongst others the EDRS payload which main component is the Laser Communication Terminal built by Airbus Defence and Space’s subsidiary, TESAT enabling data transfer rates of up to 1.8Gbps.

“The SpaceDataHighway establishes a new standard for space communication” said Evert Dudok, Head of Communications, Intelligence and Security (CIS) Business Line, Airbus Defence and Space. “We are satisfied to launch EDRS-C on Ariane 5, the most reliable launcher in the World.”

“Arianespace is very proud to have been chosen by Airbus Defence and Space to launch EDRS-C”, said Arianespace Chairman and CEO Stéphane Israël. “We are grateful to Airbus Defence and Space for this decision which allows Arianespace to be part of this innovative European public private partnership”.

The successful tests recently achieved between Alphasat and Sentinel 1 satellites have proved that the laser technology developed by Airbus Defence and Space is now fully operational. The SpaceDataHighway will be operational early 2016 following the launch of the first node, EDRS-A, planned to be launched in summer 2015.

The SpaceDataHighway programme is developed and implemented within Public Private Partnership (PPP) between the European Space Agency and Airbus Defence and Space. As prime, Airbus Defence and Space builds, owns, operates and co-finances the system’s infrastructure. The German Space Agency, DLR, also plays a key role in the funding of EDRS and in the development and the operation of the ground segment. 50 companies in 13 European countries are involved in the EDRS consortium, allowing European space industry to stay at cutting edge of technology.

The Copernicus programme is the anchor customer of the SpaceDataHighway. The Sentinel 1 and 2 satellites are equipped with Laser Communication Terminals (LCT). It facilitates the full exploitation of the Copernicus space segment by improving data latency and system reactivity supporting time-critical and data-intensive applications.

**

Airbus Defence and Space beauftragt Arianespace

mit dem Start des Satelliten EDRS-C

Der zweite stationäre Satellit für die „Weltraum-Datenautobahn“ startet an Bord einer von Airbus Defence and Space gebauten Ariane 5 ins All

Airbus Defence and Space und Arianespace haben eine Vereinbarung zum Start von EDRS‑C getroffen. Dies ist der zweite geostationäre Satellit für das europäische Datenrelaissystem EDRS. Der Start soll im ersten Quartal 2017 erfolgen. EDRS-C wird die Systemkapazität erhöhen und die Redundanz der Weltraum-Datenautobahn gewährleisten. Der Satellit wird auf der Orbitposition 31° Ost platziert.

Ähnlich wie das Glasfasernetz auf der Erde ermöglicht das EDRS, das auch als weltraumgestützte Datenautobahn bezeichnet wird, die Laserkommunikation im All mit Übertragungsraten von bis zu 1,8 Gigabit pro Sekunde. Über geostationäre Kommunikationssatelliten können Daten von Erdbeobachtungssatelliten, Drohnen oder Luftfahrzeugen in Quasi-Echtzeit zur Erde übertragen werden. Größere Bilddatenmengen lassen sich schneller, verzögerungsärmer und sicherer herunterladen, was zur Verbesserung von Umwelt- und Sicherheitsüberwachung sowie Katastrophenhilfe und Krisenmanagement beiträgt.

Im Gegensatz zur Nutzlast EDRS-A, die als „Hosted Payload“ in den Satelliten Eutelsat 9B integriert ist, wird der Satellit EDRS-C ausschließlich für das System genutzt. EDRS-C wird unter anderem als EDRS-Nutzlast einen Laserkommunikationsterminal tragen. Diese zentrale Komponente, die eine Datenmenge von bis zu 1,8 Gigabit pro Sekunde übertragen kann, wird von TESAT Spacecom, einem Tochterunternehmen von Airbus Defence and Space, gebaut.

„Die Weltraum-Datenautobahn setzt neue Maßstäbe in der weltraumgestützten Kommunikation“, sagte Evert Dudok, Leiter der Business Line Communications, Intelligence and Security (CIS) von Airbus Defence and Space. „Wir freuen uns, dass EDRS-C mit einer Ariane 5, der zuverlässigsten Trägerrakete der Welt, ins All gebracht wird.“

„Wir sind stolz darauf, dass sich Airbus Defence and Space zum Start von EDRS-C für Arianespace entschieden hat“, sagte Stéphane Israël, Chairman und CEO von Arianespace. „Wir danken Airbus Defence and Space für diese Entscheidung, die Arianespace an dieser innovativen europäischen öffentlich-privaten Partnerschaft teilhaben lässt.“ In den jüngsten erfolgreichen Übertragungstests zwischen Alphasat- und Sentinel-1-Satelliten hat die von Airbus Defence and Space entwickelte Lasertechnologie ihre volle Betriebsbereitschaft bewiesen. Die Weltraum-Datenautobahn soll Anfang 2016, nach dem für 2015 geplanten Start des ersten Satelliten EDRS-A, in Betrieb gehen.

Die Datenautobahn wird im Rahmen einer Public-Private-Partnerschaft (PPP) zwischen der Europäischen Weltraumorganisation und Airbus Defence and Space verwirklicht. Die Systeminfrastruktur wird von Airbus Defence and Space als Hauptauftragnehmer eigenverantwortlich gebaut, betrieben und mitfinanziert. Das Deutsche Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) spielt nicht nur bei der Finanzierung des Systems, sondern auch bei der Entwicklung und dem Betrieb des Bodensegments eine wichtige Rolle. Das EDRS-Konsortium vereint 50 Unternehmen aus 13 europäischen Ländern, die die europäische Raumfahrtindustrie auf dem höchsten Stand der technologischen Entwicklung halten.

Das Copernicus-Programm stellt als erster Nutzer das Kundenfundament für das EDRS dar. Die Copernicus-Satelliten Sentinel 1 und Sentinel 2 sind mit Laserkommunikationsterminals ausgerüstet. Dies ermöglicht die volle Nutzung des Copernicus-Weltraumsegments und unterstützt zeitkritische und datenintensive Anwendungen durch verbesserte Datenzugriffszeiten und Systemreaktivität.

**

Airbus Defence and Space sélectionne Arianespace pour lancer le satellite EDRS-C

Le deuxième satellite géostationnaire de « l’autoroute spatiale de l’information » EDRS  sera lancé par Ariane 5, le lanceur conçu et fabriqué par Airbus Defence and Space

Airbus Defence and Space et Arianespace ont signé un accord portant sur le lancement d’EDRS-C, deuxième satellite géostationnaire du système d’autoroute spatiale de l’information « SpaceDataHighway ». Le lancement est prévu au premier trimestre de 2017. EDRS-C viendra renforcer la capacité du système et lui fournira une redondance. Il sera positionné à 31° Est.

Tout comme la fibre optique sur Terre, le système EDRS, également appelé « SpaceDataHighway », (l’autoroute spatiale de l’information), fournira des communications laser dans l’espace, avec un débit pouvant atteindre 1,8 Gigabits/s. Ce système de satellite-relais assurera un transfert de données en quasi temps réel vers la Terre depuis les satellites d’observation, des drones ou des avions grâce à des satellites de communication en orbite géostationnaire. Il permettra donc de télécharger plus rapidement d’importants volumes de données, avec une période de latence plus courte et en toute sécurité, ce qui contribuera à améliorer la veille environnementale et la sécurité ainsi que la réactivité face aux catastrophes naturelles et la gestion des crises.

EDRS-C est un satellite dédié, alors que EDRS-A est une charge utile hébergée à bord du satellite EUTELSAT 9B. EDRS-C emportera notamment la charge utile EDRS, dont l’élément principal est le terminal de communication laser LCT (Laser Communication Terminal) qui offre des débits de transfert de données atteignant 1,8 Gigabits/s. Ce terminal laser  est fabriqué par TESAT, filiale d’Airbus Defence and Space.

« Le système « SpaceDataHighway » est une révolution pour les communications par satellite », a déclaré Evert Dudok, Directeur général de la business line Communications, Intelligence & Security (CIS) d’Airbus Defence and Space. « Et lancer EDRS-C à bord d’Ariane 5, le lanceur le plus fiable au monde est une grande satisfaction pour nous ».

« Arianespace est très fier d’avoir été sélectionné par Airbus Defence and Space pour lancer EDRS-C », a ajouté Stéphane Israël, Président-Directeur général d’Arianespace. « Nous saluons la décision d’Airbus Defence and Space qui permettra à Arianespace de prendre part à cet innovant partenariat public-privé européen ».

La récente campagne d’essais réussie entre les satellites Alphasat et Sentinel-1 a prouvé que la technologie laser mise au point par Airbus Defence and Space est aujourd’hui parfaitement opérationnelle. Le système « SpaceDataHighway » sera mis en service début 2016 après le lancement du premier nœud, EDRS-A, prévu à l’été 2015.

Le programme « SpaceDataHighway » ou EDRS est développé et mis en œuvre dans le cadre d’un partenariat public-privé (PPP) entre l’Agence spatiale européenne (ESA) et Airbus Defence and Space. En sa qualité de maître d’œuvre, Airbus Defence and Space fabrique, détient, exploite et cofinance l’infrastructure du système. Le Centre allemand pour l’aéronautique et l’aérospatiale (DLR) joue un rôle essentiel dans le financement du système EDRS, et dans le développement et l’exploitation du segment sol. Une cinquantaine d’entreprises dans 13 pays européens sont engagées dans le consortium EDRS, permettant ainsi à l’industrie spatiale européenne de se maintenir à la pointe de la technologie.

Le programme Copernicus est le client de référence du système « SpaceDataHighway ». Les satellites Sentinel-1 et Sentinel-2 sont équipés de terminaux de communication, ce qui facilite la pleine exploitation du segment spatial de Copernicus en améliorant le temps de transmission des données et la réactivité du système nécessaires en cas de crise et pour transmettre d’importants volumes de données.

Singapore Airlines selects Airbus for A380 retrofit programme

Airbus selects Shenzhen for its China Innovation Centre